تابستان بلاخیز سال ۶۱ در مشهد «علامت‌سازی»؛ در مشهد بازاری داشته که دیگر نیست | هنر فلزی عزاداری ماجرای اراضی «پلاک ۶۸» در منطقه ۳ مشهد جزئیاتی از فاز یک خط ۳ قطار شهری مشهد؛ از تولیدات داخل تا همه آمار‌ها و رکورد‌ها | خط‌۳ متروی مشهد روی ریل افتخار طرح تفصیلی توس در حال تهیه است ضرورت تخریب بنای قدیمی مسجد صاحب الزمان (عج‌) و بازگشایی خیابان رحیمی مشهد رئیس کمیسیون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد: چپ‌گرد‌های غیرهمسطح میدان شهید فهمیده ترافیک را ۴۴ درصد کاهش می‌دهد اجرای حدود ۴۰۰ پروژه فضای سبز در مشهد | ۱۲ بوستان تا پایان تابستان به بهره‌برداری می‌رسند مراسم وداع و تشییع پیکر شهید غیب‌پرور در شیراز برگزار شد (۲۹ تیر ۱۴۰۴) + فیلم هوای کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۲۹ تیر ۱۴۰۴) شهردار مشهد مقدس: آماده گسترش همکاری‌های شهری با هرات هستیم والی هرات از قطار شهری مشهد بازدید کرد + عکس درباره «ذوالفقار مهندس» اولین نقشه‌کش ایرانی که در ۱۲۸۴ قمری یک نقشه از شهر مشهد کشیده است تأکید عضو شورای شهر مشهد بر ضرورت تصمیم‌سازی مؤثر شورا برای حل مسائل تربیتی و کاهش آسیب‌های اجتماعی رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد: پویانمایی می‌تواند در خدمت فرهنگ رضوی قرار گیرد و مشهد را به قطب تربیتی کشور تبدیل کند آغاز مرحله دوم آزمون استخدامی آتش‌نشانی از اول مرداد ۱۴۰۴ + جزئیات جوی‌های دردسرساز محله صابر مشهد، مطالبه‌ای قدیمی، وعده‌ای تازه آخرین اخبار از توافق آتش‌بس در سویداء سوریه تأمین پایدار آب فضای سبز در شرق مشهد با بهره‌برداری از خط انتقال کشف‌رود  تقدیر فرماندار مشهدمقدس از مدیریت تأمین کالا‌های اساسی در فروشگاه‌های شهرما خدمات‌رسانی شهرداری مشهد در ۳ حوزه خدمات‌شهری، فرهنگی و حمل‌ونقل در اربعین ۱۴۰۴
سرخط خبرها

بازدید سرزده شهرآرا از اداره ثبت اسناد مشهد | پاسخگویی در وقت اضافه!

  • کد خبر: ۱۲۱۹۰۲
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
بازدید سرزده شهرآرا از اداره ثبت اسناد مشهد | پاسخگویی در وقت اضافه!
تکرار مداوم درخواست‌ها و منتظر ماندن برای دریافت پاسخ مناسب به مشکلات ثبتی سندی، تنها بخشی از گلایه شهروندانی است که این روز‌ها به دلایل مختلف، گذارشان به کوچه ثبت در خیابان امام خمینی۲۸ افتاده است.

هانیه فیاض | شهرآرانیوز؛ تکرار مداوم درخواست‌ها و منتظر ماندن برای دریافت پاسخ مناسب به مشکلات ثبتی سندی، تنها بخشی از گلایه شهروندانی است که این روز‌ها به دلایل مختلف، گذارشان به کوچه ثبت در خیابان امام خمینی۲۸ افتاده است؛ جایی که در آن، اداره ثبت اسنادواملاک منطقه ۵ مشهد قرار دارد و دست کم یک بار در طول زندگی، پای تعدادی از شهروندان به آنجا باز شده است. بازدید سرزده خبرنگار ما از این اداره برای انعکاس همین گلایه هاست.

پاسخ درست و روشن نمی‌دهند

فاطمه رنگ دوست، یکی از مراجعانی است که به گفته خودش ۱۲ سال است به اداره ثبت اسناد رفت وآمد می‌کند. او توضیح می‌دهد: در این ساختمان سه منطقه ثبت اسناد فعالیت می‌کنند و هیچ کدام به بی نظمی و نابسامانی اداره منطقه۵ نیستند. کارکنان برای راهگشایی مشکل، پاسخ درست و روشن نمی‌دهند.

او می‌گوید: همین امروز صبح برای پرونده‌ای که حدود دو سال است کارش به درازا کشیده شده است، به اینجا مراجعه کردم، اما متاسفانه پاسخ درستی نمی‌دهند و در گره گشایی از کار، امروزوفردا می‌کنند. من هم که مدت زیادی است درگیر این پرونده هستم، مجبورم بپذیرم و چاره‌ای ندارم.

این شهروند می‌افزاید: پس تکریم ارباب رجوع چه می‌شود؟ چرا برای دریافت کوچک‌ترین امضا باید این همه منتظر بمانیم؟ کافی است یک روز یک کارمند حضور نداشته باشد یا مرخصی باشد، آن گاه کلا جریان پرونده تعطیل می‌شود و به روزی موکول می‌شود که آن فرد در محل کارش حضور داشته باشد.

بایگانی در بایگانی

ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود و مردم از پاسخ دهی امور بایگانی و حوزه فناوری اطلاعات نیز گلایه دارند. در بخش امور املاک، متصدی مربوط از مرد جوانی می‌خواهد که برای دریافت برگه‌ای به بایگانی مراجعه کند. این شهروند را تا بخش بایگانی همراهی می‌کنم. وقتی شهروند درخواستش را مطرح می‌کند، متصدی بایگانی پاسخ می‌دهد: «بگو خودش بیاید و ببرد.». مرد با ناراحتی توضیح می‌دهد: چندین روز است که برای سند ملکم به این اداره مراجعه می‌کنم. حالا یا پاسخگو نیستند یا با رفتاری تند، مرا از این اتاق به اتاق دیگر می‌فرستند.

این شهروند در ادامه گلایه خود بیان می‌کند: یکی از معضلات اساسی، نداشتن نیروی کافی در ادارات ثبت اسناد است. ابتدای هفته گذشته به واحدی مراجعه کردم که مسئول آن مرخصی بود و نیروی جایگزین هم نداشتند. چندین بار آمدم و رفتم تا بالاخره آن متصدی آمد. چرا باید اداره به این مهمی، به اندازه کافی نیرو نداشته باشد که ارباب رجوع به علت مرخصی رفتن یک نفر از کارکنان، منتظر بماند یا مجبور شود دائم در رفت وآمد باشد تا از زمان حضور نیروی مربوط، اطلاع پیدا کند؟

جواب سربالا می‌دهند

یکی دیگر از مراجعان با گلایه از بخش آی تی ادامه می‌دهد: برای تبدیل پلاک ثبتی ۵۳۴ به ۵۳۷ به اینجا آمدم. گفتند پلاک شما ستاره دار است و باید ستاره آن برداشته شود. چندبار نزد واحد آی تی رفتم، اما هربار به بهانه‌ای پاسخ درست ندادند.
وی بیان می‌کند: درنهایت مرا به اداره مرکزی واقع در بولوارخیام ارجاع دادند. حدود یک هفته در رفت وآمد بودم تااینکه متوجه شدم مسئول واحد آی تی همین جا می‌توانسته است با کلیک بر روی لینکی، مشکل را رفع کند.

اگرچه همان ابتدای مراجعه به اداره مرکزی طی تماس تلفنی با متصدی این اداره به او تذکر دادند که این موضوع در حیطه وظایف اوست، این تذکر چه گرهی از مشکل چند روزه و اتلاف وقت من باز کرد؟

به کارگیری ۷۳۰ نیروی انسانی در ثبت اسنادواملاک استان

وقتی برای پیگیری ماجرا و دریافت پاسخ گلایه‌های شهروندان به سراغ مدیرکل ثبت اسنادواملاک خراسان رضوی می‌رویم، محمد نخعی در پاسخ موضوعات مطرح شده، توضیح می‌دهد: گستردگی امور ارجاعی و ارتباط با اقشار مختلف و همچنین ناآشنایی با قوانین و ماهیت برخی وظایف اجرایی که شبه قضایی است، ممکن است نارضایتی‌هایی برای مراجعان ایجاد کند که شهروندان باید به ما اطلاع دهند.

او اضافه می‌کند: شهروندان می‌توانند از طریق شماره تماس ۳۷۶۱۰۵۳۱ یا مراجعه حضوری به اداره بازرسی ثبت استان، ضمن کسب اطلاع دقیق‌تر از روند اجرای امور، خواسته‌های خود را مطرح و نتیجه آن را دریافت کنند.

نخعی، خدمت جهادی را مهم‌ترین اصل در تحقق این موضوع بیان می‌کند و می‌افزاید: ما در استان موفق شدیم عنوان برتر کشور شامل رتبه اول از لحاظ میانگین زمانی تبدیل اسناد مالکیت به تک برگ را کسب کنیم و ازسوی دیگر، عنوان برتر در ثبت نام و تغییرات شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری را به دست آوریم.

او با بیان اینکه این موفقیت ها، نشان از اهتمام و تلاش جدی در خدمت رسانی سریع و دقیق به مردم دارد، می‌گوید: بی شک نظارت و ارزیابی عملکرد همکاران ادارات ثبت، یکی از دلایل کسب این موفقیت هاست که نظارت‌ها و ارزیابی‌ها را بخش‌های مختلف این ادارات ازجمله اداره بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات ثبت استان به صورت مستمر و دوره‌ای برعهده دارند.

مدیرکل ثبت اسنادواملاک خراسان رضوی اظهار می‌کند: مجموع خدمات ارائه شده ما در طول سال، بیش از ۵/۲ میلیون خدمت است. خدمات گسترده به اقشار مختلف جامعه توسط ثبت اسنادواملاک در حوزه‌های مختلف ازجمله ثبت اسناد، ثبت املاک، اجرای مفاد اسناد رسمی ازقبیل مهریه، چک، اسناد رهنی و شرطی، ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، ثبت برند و علائم تجاری جزو این خدمات است که ۷۳۰ نفر از همکاران شاغل در ثبت اسنادواملاک استان به مراجعان ارائه می‌دهند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->